Voorbereiding en uitvoering

VOORBEREIDING:

 

Toen we het project wilden opstarten, moesten we eerst nadenken over heel wat vragen:

 

  • Wat gaan we precies doen?
    • Een project organiseren waarbij alle leerlingen van ons centrum meedoen. Ze zullen vrijwilligerswerk doen in de buurt van Oostende.
  • Voor welke doelgroep? Wat is het doel?
    • Onze doelgroep zijn vrijwilligersorganisaties die een helpende hand kunnen gebruiken. Het doel is afhankelijk per organisatie, zie verder.
  • Wie moeten we contacteren om de actie te plannen/ uit te voeren?
    • We moeten alle vrijwilligersorganisaties uit de buurt en omstreken contacteren. We kunnen ook rondvragen aan leerlingen/leerkrachten of zij (minder bekende) organisaties kennen die vrijwilligers kunnen gebruiken.
  • Hebben we externe hulp nodig?
    • Ja. Wij hebben verschillende organisaties opgezocht en de voorbeeldmail opgemaakt om contact op te nemen. Maar onze leerkrachten hebben deze mail echt verstuurd en verder contact en organisatie was via hen. Ook hadden we telkens een leerkracht nodig die meeging met de leerlingen naar de vrijwilligersorganisatie.
    • Wij hebben wel alles meegevolgd.
  • Hebben we materiaal nodig? Hoe zorgen we daarvoor?
    • Ja. Voor enkele opdrachten bij de organisaties was materiaal nodig. Leerkrachten kijken hiervoor. 
  • Moeten we ons verplaatsen? Hoe?
    • Ja. Sommige organisaties waren te ver om te voet te geraken. Dan kozen we voor het openbaar vervoer. Sommige kon je niet geraken met het openbaar vervoer. Daar hebben leerkrachten gereden met leerlingen.
  • Wanneer voeren we de actie uit? Welke dagen? Binnen of buiten de schooltijd?
    • maandag tot vrijdag , 27 tot 31 maart, behalve de woensdag want dan hebben we geen les. We voeren het uit binnen schooltijd in de voormiddag. In de namiddag zijn we lesvrij omdat er klassenraden zijn.
  • Wie kan foto’s/ filmpjes maken? Hebben we daarvoor een toelating nodig?
    • We hebben aan de leerkracht van elk groepje gevraagd om enkele foto's te nemen. Jammergenoeg zijn bijna alle leerkrachten dit vergeten. 

 

Wij hebben een voorbeeldbrief opgesteld voor de vrijwilligersorganisaties. Hieronder onze voorbeeldbrief:

 


Beste

 

Vanuit het centrum leren en werken in Oostende organiseren we de week van XXXX  de sociale week "helpende handen".
Hiervoor zoeken we verschillende goede doelen waar wij (de leerlingen van het CLW) een steentje kunnen bijdragen.

Graag hadden we jullie organisatie op deze lijst gezet als jullie dit zien zitten.

Is er iets waarbij wij jullie kunnen helpen gedurende de voormiddag op:

 

maandag , 27 maart

dinsdag , 28 maart

donderdag  30 maart en 

vrijdag 31 maart, 

 

telkens van 9u30 tot 11u30?

 

Mochten jullie interesse hebben, mogen wij dan weten met hoeveel leerlingen wij maximum per dag kunnen komen helpen en

wat er van ons verwacht wordt?

 

We hopen alvast op een positief antwoord, 

 

Vriendelijke groeten,

 De leerlingen van het Cenrum Leren & Werken in Oostende

 

Hieronder staat de lijst van vrijwilligersorganisaties waar we een "helpende hand" geboden hebben:

 

  1. Brandweer Oostende: Onderhoud wagenpark en kazerne (meebrengen werkpak en veiligheidsschoenen)
  2. Inloopteam De Viertorre: Kinderkledij sorteren en samenstellen kledingpakketten
  3. Poverello: Voedselbedeling
  4. Zorghotel: Animatie
  5. OLVO Vuurtoren : Schilderen, onkruid wieden, assistentie kleuterklassen (hark e.d. voorzien)
  6. Westdiep: Schilderen snoezelruimte, assistentie kleuterklassen (kledij voorzien die vuil mag zijn)
  7. AZ H Serruys : Hulp in keuken (werkkledij voorzien)
  8. Vzw ColSol : Voedselbedeling en verhuizen van meubelen
  9. Vzw Ons Geluk: Marktbezoek
  10. Vzw Duinhelm: Dagcentrum personen met beperking
  • Clean the beach :Strand opruimen (vuilniszakken en handschoenen voorzien): dit was als noodactiviteit mochten we leerlingen over hebben of nergens heen wilden.

 

Al deze organisaties werden geholpen door onze leerlingen. Sommige organisaties konden meerdere leerlingen gebruiken, andere soms maar 2 leerlingen.

De week voordien konden we onze keuze doorgeven, maar de dag zelf werden de gaatjes opgevuld zodat overal toch voldoende vrijwilligers mee waren. Door afwezige leerlingen: ziek of brossen, was dit niet het schema zoals de week voordien voorzien.

Dit was een heel puzzelwerk dat wij gelukkig niet op ons hoefden te nemen, de leerkrachten hebben dit gedaan.

 


UITVOERING:

 

 

De uitvoering verliep goed. 
's Morgens werd iedereen in kleine groepjes ingedeeld, meestal volgens voorkeur van activiteit. Iedereen die er was, heeft zijn best gedaan als vrijwilliger.

 We hebben jammer genoeg geen foto's doorgekregen van het vrijwilligerswerk, ook al hadden we het gevraagd.